Å returnere leasingbil etter endt leietid kan medføre både bryderi og uventede kostnader. Slitasje utover normalen skal dekkes av kunden, og mange får en kostbar overraskelse.
Les kontrakten nøye og sjekk reglene for tilbakelevering, hvilke servicer som er inkludert, hva som defineres som feil/skader og hvem som skal dekke disse. Når bilen til slutt leveres er det viktig å ta en nøye gjennomgang sammen med leasingfirmaet.
Hva må man passe på:
- Utbedre eventuelle mangler
- Rengjøre bilen utvendig og innvendig
- Levere alt utstyr som fulgte bilen: alle nøkler, vognkort, servicehefte, bruksanvisninger, evt. GPS-programvare, sommer- og vinterhjul
Skader som takseres og utbedres via leasingselskapet kan bli urimelig omfattende og kostbare. Quick Car Fix er spesialister på SMART Repair: kostnadseffektive, raske og miljøvennlige reparasjoner av småskader. Det kan lønne seg å få et pristilbud fra oss før man leverer fra seg leasingbilen. Sannsynligvis er skaden både mindre og rimeligere enn man tror.
Unormal slitasje
Slitasje utover det som kan forventes, etter en gitt alder og kjørelengde, anses som unormal. Under følger en mer detaljert beskrivelse, hentet fra Norges Bilbransjeforbunds «Retningslinjer for unormal slitasje»:
DEKK
- Skader på dekk forårsaket av sammenstøt med fortauskant eller lignende.
- Skader på felger/hjulkapsler forårsaket av sammenstøt med fortauskant eller lignende.
- Dekkslitasje sommerdekk samt reservehjul med mindre enn 1,6 millimeter mønsterdybde der dekket er mest slitt.
- Dekkslitasje vinterdekk med mindre enn 3 millimeter mønsterdybde der dekket er mest slitt.
EKSTERIØR
- Lett synlige riper som må lakkeres (ikke kan poleres bort).
- Steinsprut i frontrute – En eller flere steinsprut/«rosetter» som kan repareres eller som gjør det nødvendig å skifte rute, og slitasje i rute som gir nedsatt sikt.
- Skade/sprekk på frontlysglass, blinklysglass, bremselysglass, eventuelt kurvetåkelysglass.
- Antenne defekt, brukket eller mangler .
- Bulker som er synlige på 1–1,5 m og flere bulker på samme karosseridel.
- Bulker som går gjennom lakken og må lakkeres.
- Oppskrapninger på støtfanger og/eller deformasjon av støtfanger vurderes skjønnsmessig avhengig av synlighet/plassering.
- Omfattende steinsprutskader som går gjennom til metall.
INTERIØR
- Hull i dashbord etter mobil- telefonholder, navigasjons- utstyr eller lignende utstyr
- Hull eller revner i setetrekk.
- Hull eller revner i tepper.
- Hull eller rifter på paneler, for eksempel dør- og bagasjeromspaneler.
- Skader i taktrekk.
- Skitne setetrekk eller taktrekk som ikke kan rengjøres på vanlig måte, men må renses eller skiftes.
- Skader på sikkerhetsbelter eller beltenes festeanordning.
- Lukt som ikke lar seg fjerne (eks. røyklukt, hund o.l.).
TILLEGGSUTSTYR
- Manglende eller defekt tilleggsutstyr.
Kilde: Norges Bilbransjeforbund, «Retningslinjer for unormal slitasje», revidert utgave, januar 2014.