Rust på bilen kan skyldes mange faktorer, som klima, veisalt, skader, mangelfullt vedlikehold osv. I et land som vårt, med kalde, våte vintre og mye salting på veiene, er bilene spesielt utsatt, og rust ødelegger årlig et stort antall biler. Det er ikke alt som kan klandres produsenten, og regelmessig vedlikehold er den enkleste og beste forsikring.
Om rusten likevel har fått tak er det viktig å handle raskt; for å fjerne problemet og, ikke minst, for å forebygge en større skade. De kyndige klarer det kanskje selv, men de smarte søker eksperthjelp.
Hva må man passe på:
- Forebygg ved å vaske bilen grundig og regelmessig: underspyling, høytrykksspyling av bremser og skjermbuer, avfetting, polering og kontroll av kjente problemområder
- Søk eksperthjelp så snart skader har oppstått eller rust er påvist, ikke vent og øk risikoen for omfattende og kostbare problemer
Små skader som oppdages raskt har større sjanse for helbredelse. Quick Car Fix er spesialister på SMART Repair: kostnadseffektive, raske og miljøvennlige reparasjoner av småskader. Det kan lønne seg å la oss ta hånd om rusten umiddelbart. Sannsynligvis er skaden både mindre og rimeligere enn man tror.
Husk også at dette er skader som ofte går på bilens rustgaranti, så det lønner seg å kontakte din forhandler (der du kjøpte bilen) for å sjekke om det er en garantisak.
Fem myter om rustbeskyttelse
Her er noen vanlige myter om rust og forebygging av rust:
Myte 1: Rustbeskyttelse må gjøres årlig
Hvis det blir gjort riktig kan rustbeskyttelse vare i årevis, uavhengig av værforhold.
Myte 2: Det er ingen vits å starte rustforebygging om vinteren
Det er ikke noe i veien for å rustbeskytte bilen om vinteren. Vinterforhold er en ekstra belastning, men de virkelige synderne er salt, skitt og dårlig vedlikehold. Så lenge bilen blir grundig rengjort burde det gå bra. Og selv om tiltakene påvirkes av været er litt beskyttelse bedre enn ingenting.
Myte 3: Rust kan ikke repareres
Rusting er en kjemisk prosess som kan stoppes hvis den oppdages tidlig. En ny rustflekk kan slipes ned og overflaten behandles, slik at det ikke lenger er et problem. Men får rusten mulighet til å bygge seg opp og vokse, kan det være lite å gjøre. Likevel, om den oppdages tidlig kan rusten repareres og bilen reddes.
Myte 4: Nye biler kommer ferdig rustbeskyttet
Med alt det moderne tilleggsutstyret som typisk følger en ny bil ville man trodd at rustbeskyttelse var inkludert. Sannheten er at rustbeskyttelse anses som en ettermarkedstjeneste, normalt ikke innbefattet i nybilprisen. Selv nye biler trenger rustbeskyttelse.
Myte 5: Kun gamle biler ruster
Rust kan ramme alle biler. Hvis forholdene er riktige har selv biler som er yngre enn et år potensiale for å ruste. Å være føre var er alltid den beste strategien når det gjelder rustbeskyttelse.